Question 35: Awakening the Heart What does it mean for the heart to become "awakened" or "enlightened"?
Pertanyaan 35: Membangkitkan Hati
Apa artinya menjadi hati "terbangun" atau "tercerahkan"?
Seperti yang telah kita bahas, manusia memiliki pusat batin kesadaran, atau lațā'if. Dari sepuluh lața'if yang diakui oleh Tarekat Naqshbandi-Mujaddidī, latīfah qalb (hati) memiliki keistimewaan pentingnya. An-Nu'mān bin Bashir e meriwayatkan bahwa Nabi Muhammad berkata, "Ada sepotong daging di tubuh sehingga jika direformasi, seluruh tubuh menjadi baik, dan jika rusak, seluruh tubuh menjadi rusak. [Potongan daging] itu adalah hati.
Dengan bantuan praktik, transmisi, dan perhatian syekh, bahkan pada fase awal studi, para sālik (pengembara spiritual) merasakan efek di hatinya. Beberapa siswa mengalami sensasi seperti detak jam; yang lain mendeteksi sesuatu seperti nyanyian burung gereja atau air yang menggelegak dalam teko. Penyair sufi Persia terkenal Hafiz (ra) (wafat 1391) mengisyaratkan gerakan jantung dalam sebuah bait:
Tidak ada yang tahu tujuan dari yang dicintai.
Tidak ada yang tahu di mana berdiri mansion sang kekasih.
[Yang tahu] hanya ini: bahwa suara bel dering mendekat.
Penyair lain menulis, "Jantung yang berdebar memberitahu saya tentang hal itu
yang dicintai telah melewati jalan ini. "
***
102
Ketika sālik mencurahkan lebih banyak waktu untuk muragabah (meditasi), hati terus dipoles hingga menjadi seperti cermin, yang secara akurat mencerminkan peristiwa dan keadaan di sekitarnya. Hati "terbuka" ketika ingatan akan Allah sepenuhnya melibatkannya. Cahaya memenuhi hati, mengungkapkan aspek-aspek realitas yang sebelumnya tersembunyi. Ada yang baru, lebih
pemahaman lengkap tentang kehidupan dalam semua aspeknya. Singkatnya, pencari itu tercerahkan.
Master India Sayyid 'Abd al-Bāri Shah (ra) (wafat 1900) pernah berkata, "Mengembalikan hidup orang mati bukanlah keajaiban." Muridnya, Hazrat Hāmid Hasan 'Alawi (ra) (wafat 1959) bertanya
takjub, "Jika membangkitkan orang mati bukan merupakan mukjizat, lalu apa?" Sayyid 'Abd al-Bāri Shah (ra) menjawab, "Tugas yang lebih besar adalah membangkitkan hati yang tak bernyawa. Untuk membangkitkan hati yang mati tidak ada dalam jangkauan siapa pun kecuali dan sampai rahmat Allah mendukung upaya ini. "
Seperti yang telah saya sebutkan, sesuai dengan prinsip indiraj an-nihayah fi'l-bidayah ("di mana yang lain berakhir, di sana menandai permulaan kita"), siswa dari ordo tarekat khusus kita mulai dengan berkonsentrasi pada hati. Dari saat seorang siswa menerima transmisi pertama, qalb-nya secara bertahap dibangunkan.
Lidah mungkin lelah mengulangi zikir (bacaan memanggil Kehadiran Tuhan) untuk waktu yang lama. Tetapi hati yang terbangun sibuk sendiri dalam mengingat Yang Mahakuasa setiap saat. Ingatan Tuhan yang konstan dalam hati ini disebut dzikir al-qalb. Langkah demi langkah, tabir kegelapan memberi jalan pada terang, pengertian, dan wawasan. Sang pencari melihat dimensi-dimensi yang tidak dapat dideteksi oleh kelima indra maupun pikiran yang membayangkan. Nabi Muhammad berkata, "Waspadalah terhadap
pemahaman yang mendalam dari orang yang beriman, karena orang beriman mempersepsikannya dengan bantuan Cahaya Allah. "
***
103
Translated from some pages of Our Grand shaikh Book “Turning toward the Heart: Awakening to the Sufi Way”
https://www.amazon.com/Turning-Toward-Heart-Awakening-Contemporary/dp/1887752463
http://amazon.co.uk/Turning-toward-Heart-Awakening-Contemporary/dp/1887752463
https://opentrolley.com.sg/book/9781887752466/turning-toward-the-heart
https://www.ebay.com.my/itm/Turning-Toward-the-Heart-Awakening-to-the-Sufi-Way-by-Shaykh-Hazrat-Azad-Rasool/361975694468?hash=item54476ec484:g:Tf0AAOSwpDRdTUhe
These are not affiliate links; just ordinary links for you to buy the book.
Question 35: Awakening the Heart
What does it mean for the heart to become "awakened" or "enlightened"?
As we have discussed, human beings have inner centers of consciousness, or lațā'if. Of the ten lața'if recognized by the Naqshbandi-Mujaddidī Order, latīfah qalb (heart) has special importance. An-Nu'mān ibn Bashir e narrated that the Prophet Muhammad said, "There is a piece of flesh in the body such that if it is reformed, the whole body becomes good, and if it spoils, the whole body becomes spoiled. That [piece of flesh] is the heart.
With the help of the practices, transmissions, and the shaykh's attention, even in the early phases of study the sãlik (spiritual traveler) feels effects in his or her heart. Some students experience a sensation like the ticking of a clock; others detect something like the singing of sparrows or water bubbling in a teapot. The renowned Persian Sufi poet Häfiz (r.a.) (d. 1391) hints at the heart's movement in a couplet:
No one knows the destination of the beloved.
No one knows where stands the mansion of the beloved.
[One knows] only this: that the sound of a ringing bell is approaching.
Another poet wrote, "The pounding heart tells me that
the beloved has passed this way."
***
102
As the sālik devotes more time to muragabah (meditation), the heart continues to be polished until it becomes like a mirror, accurately reflecting events and circumstances around it. The heart is "open" when the remembrance of God engages it fully. Light suffuses the heart, revealing aspects of reality that previously lay hidden. There dawns a new, more
complete understanding of life in all its aspects. In short, the seeker is enlightened.
The Indian master Sayyid 'Abd al-Bāri Shah (r.a.) (d. 1900) once said, "To restore life to a dead person is not a miracle." His student Hazrat Hāmid Hasan 'Alawī (r.a.) (d. 1959) asked in
amazement, "If reviving the dead does not constitute a miracle, what does?" Sayyid 'Abd al-Bāri Shah (r.a.) replied, "The greater task is to awaken a lifeless heart. To awaken a dead heart is not within the reach of any person unless and until the grace of God supports this effort."
As I have mentioned, in accordance with the principle of indiraj an-nihayah fi'l-bidayah ("where others end, there marks our beginning"), students of our particular order start by concentrating on the heart. From the time a student receives the first transmission, his or her qalb is being gradually awakened.
The tongue may tire of repeating dhikr (recitations invoking the Presence of God) for any length of time. But the awakened heart busies itself in recollecting the Almighty every moment. This constant remembrance of God in the heart is called dhikr al-qalb. Step by step, veils of darkness give way to light, understanding, and insight. The seeker beholds dimensions which the five senses could never detect nor the mind imagine. The Prophet Muhammad said, "Beware of
the deep understanding of a believer, for the believer perceives with the aid of the Light of Allah."
***
103
Comments
Post a Comment